PESANAN

SILA KLIK "JOINT THIS SITE" DI BAWAH DAHULU SEBELUM MENGAMBIL, MENCIPLAK DAN MENCETAK BAHAN2 NOTA DALAM BLOG INI. SEBARANG PERTANYAAN BOLEH BERHUBUNG DGN SAYA EMAIL : abjipkb@yahoo.com @ FB: Azizi Cyberspot

SILA ADD FOLOW DI BAWAH SEBELUM MENGAMBIL NOTA

Wednesday, 1 December 2010

PENEGUHAN POSITIF DAN PENEGUHAN NEGATIF

- Sesuatu gerak balas atau tingkah laku yang dihasilkan memuaskan, peluang ulang tingkah laku bertambah.
- boleh diajar dan dipelajari melalui satu stimuli yang sesuai dipanggil ‘peneguhan’ sama ada positif atau negatif.

Hasil kajian Skinner ke atas tikus, burung merpati dan manusia, rumusan tentang pembelajaran manusia :
* Pembelajaran berlaku melalui pelaziman operan secara diri sendiri
* Peneguhan – suatu proses yang gunakan peneguh positif atau peneguh negatif untuk
mengukuh dan mengekalkan sesuatu tingkah laku operan yang dihasilkan.

Peneguhan positif :
rangsangan penting untuk tambahkan kebarangkalian gerak balas pelajar.

Peneguhan negatif :
diberi untuk bawa kesan yang tidak menyeronokkan dan akan mengulangi tingkah laku operan yang diingini.

Organisma boleh menguasai konsep generalisasi melalui proses pelaziman operan
Dalam proses pembelajaran, konsep diskriminasi penting untuk mencapai kejayaan dalam tahap yang lebih tinggi.

PROSES PEMBELAJARAN
Kesediaan Belajar
Satu tahap perssiapan utk belajar kemahiran yg lebih kompleks.

Jenis-jenis Kesediaan
1. Kesediaan kognitif
Perkembangan mental murid utk membolehkan mereka memahami berfikir, menaakul dlm persekitaran pembelajaran yg baru.

2. Kesediaan Psikomotor
Penguasaan kemahiran yg memerlukan tindakan fizikal. ; perkembangan otot, tulang, sendi dan kawalan pergerakan tubuh badan. Ia berkait rapat dgn intelek dan afektif.

3. Kesediaan Afektif
Merangkumi sikap, rasa ingin tahu, rajin, perasaan, minat dan nilai yg boleh menerima pembelajaran.

Faktor yg menyumbang kpd Kesediaan Belajar
- Kematangan
- Sikap dan minat
- Perbezaan Kadar Perkembangan
- Perbezaan jantina
- Perbezaan individu
- Pengalaman

Implikasi Kesediaan Belajar Terhadap P n P
- Kesesuaian Isi pelajaran
- Urutan yang betul dlm pengajaran
- Variasi dlm aktiviti
- Strategi pengajaran

Ingatan dan lupaan
Ingatan ; Keupayaan menyimpan perkara yang mereka telah pelajari.

Jenis ingatan;
- Ingatan Deria
- Ingatan jangka pendek
- Ingatan jangka panjang

Lupaan ; maklumat baru mengganggu ingatan maklumat lama. Mengapa boleh lupa?
- Gagal mengekodkan
- Gagal mendapatkan kembali
- Gangguan
- Keusangan
- Gagal utk menyimpan

IMPLIKASI GAYA PEMBELAJARAN KE ATAS PROSES P&P
1. boleh menjadi panduan kepada guru untuk mencipta pengalaman pembelajaran yang sepadan dengan cara muridnya belajar

2. Jika tidak, prestasi murid akan terjejas

3. Gaya pembelajaran murid lelaki dan perempuan berbeza

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...