PESANAN

SILA KLIK "JOINT THIS SITE" DI BAWAH DAHULU SEBELUM MENGAMBIL, MENCIPLAK DAN MENCETAK BAHAN2 NOTA DALAM BLOG INI. SEBARANG PERTANYAAN BOLEH BERHUBUNG DGN SAYA EMAIL : abjipkb@yahoo.com @ FB: Azizi Cyberspot

SILA ADD FOLOW DI BAWAH SEBELUM MENGAMBIL NOTA

Tuesday, 6 December 2011

PERKEMBANGAN KANAK-KANAK

PERTUMBUHAN.

  • Satu proses perubahan yang bersifat kuantitatif.
  • Melibatkan perubahan- perubahan dari segi saiz dan struktur i.e. aspek fizikal serta mental dan akan mencapai puncaknya sebaik sahaja seseorang individu itu mencapai kematangan.
  • Perubahan yang dapat diukur dari satu peringkat kepada satu peringkat yang lain dan dari semasa ke semasa (Atan Long, 1978).
  • Perkembangan seseorang individu dalam bentuk saiz badan i.e. perubahan otot, tulang, kulit, rambut dan kelenjar.
  • Proses pertumbuhan boleh memperlihatkan perubahan dari aspek jasmani, mental, social dan emosi.
  • Pertumbuhan lebih dipengaruhi oleh baka.

Proses Pertumbuhan.

Jasmani

Mental

Emosi

Rohani

Perubahan kuantiti dan saiz

Berat badan meningkat

Bilangan gigi bertambah

Keupayaan untuk memikirkan banyak perkara

Contoh: fikirkan tentang makan, minum, bermain, tidur.

Wujud banyak jenis emosi.

Gembira, suka, duka, marah.

Mula berinteraksi dengan lebih ramai orang luar.

Rakan sebaya, jiran, guru.



PERKEMBANGAN.

  • Satu proses perubahan yang bersifat kualitatif.
  • Proses yang berterusan yang bermula dari lahir hingga ke akhir hayat.
  • Proses perkembangan tidak jelas dilihat dan diukur kerana ia melibatkan perubahan dari segi fungsi.
  • Perkembangan dipengaruhi oleh faktor baka dan persekitaran.
  • Perkembangan merujuk kepada perubahan dalam pemikiran, rohani moral dan sosial.
  • Perkembangan kognitif berlaku apabila individu dapat memberi perhatian dan mengumpul maklumat.
  • Perkembangan bersifat berterusan dari masa lahir hingga mati.

Proses perkembangan

Jasmani

Mental

Emosi

Rohani

Kemahiran mengguna anggota badan meningkat.

Berjalan, berlari, bermain, berenang.

Kemahiran menggunakan bahasa meningkat.

Dapat membuat soalan maths.

Dapat mengingati untuk masa yang lama.

Contoh: Berbual, mengira, menyanyi, ingat nombor telefon.

Dapat mengawal perasaan.

Dapat menguasai perasaan.

Tidak menangis apabila di marah.

Lebih banyak kawan.

Belajar berkawan.

Dapat membezakan peranan jantina.

Mempelajari tentang disiplin kumpulan.

Membuat kerja-kerja kasar seperti berkebun.

Menghormati kawan.

Perbezaan antara Pertumbuhan dan Perkembangan.

Aspek

Proses Pertumbuhan

(Perubahan kuantitatif)

Proses Perkembangan

(Perubahan kualitatif)

Jasmani

Tinggi, saiz, berat dan bilangan gigi bertambah

Bertambah kemahiran menggunakan anggota seperti mengangkat, brjalan, berlari dan melompat.

Mental

Berkembangnya keupayaan memikirkan tentang banyak perkara

Berkembangnya kemahiran menggunakan perkataan, bahasa, angka, pemikiran, penaakulan, pembentukan konsep dan ingatan.

Sosial

Mula berinteraksi dengan ahli-ahli bukan keluarga seperti jiran, rakan sebaya dan guru.

Menyedari perbezaan antara lelaki dan perempuan serta peranannya, kepentingan, disiplin, kumpulan serta penyesuaian dengan rakan sebaya.

Emosi

Tumbuhnya perasaan suka, duka, marah, sayang dan sebagainya.

Berupaya menguasai perasaan dan mengawal perasaan ketika marah atau cemburu.


KONSEP PERKEMBANGAN AWAL KANAK-KANAK.

Perkembangan ialah perubahan yang bersifat kualitatif, iaitu sifat perubahan yang tidak dapat diukur secara kuantiti tetapi ternyata berlaku dan ditunjukkan oleh perbezaan sifat terkini berbanding dulu.

  • Bermula dari lahir dan berakhir dengan kematian.

Pekembangan Kanak-kanak.

  • Perubahan kualitatif yang dialami oleh kanak-kanak secara menyeluruh dalam aspek-aspek fizikal, kognitif, bahasa, emosi, sosial dan moral dan kerohanian. Perubahan berlaku hasil daripada kematangan, pembelajaran dan kematangan.
  • Contoh : Kebolehan kanak-kanak menggunakan pensel dengan betul pada umur 5 tahun.

Ciri-ciri Perkembangan.

Satu bidang yang bersifat multidimensi dan kumulatif.

  1. Perubahan dari segi kemahiran dan kebolehan.
  2. Membawa perubahan kearah sifat-sifat yang sejagat / aturan semulajadi.
  3. Berterusan sepanjang hayat.
  4. Berperingkat-menurut arah yang dijangkakan.
  5. Dipengaruhi baka dan persekitaran.
  6. Perbezaan individu.

Aspek Perkembangann Kanak-kanak.

  1. Perkenbangan Fizikal
  2. Perkembangan Kognitif.
  3. Perkembangan Bahasa
  4. Perkembangan Emosi
  5. Perkembangan Sosial
  6. Perkembangan Moral dan Kerohanian.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...