PESANAN

SILA KLIK "JOINT THIS SITE" DI BAWAH DAHULU SEBELUM MENGAMBIL, MENCIPLAK DAN MENCETAK BAHAN2 NOTA DALAM BLOG INI. SEBARANG PERTANYAAN BOLEH BERHUBUNG DGN SAYA EMAIL : abjipkb@yahoo.com @ FB: Azizi Cyberspot

SILA ADD FOLOW DI BAWAH SEBELUM MENGAMBIL NOTA

Tuesday, 6 December 2011

SEJARAH PERKEMBANGAN DI AMERIKA

Amerika.

Mengambil idea dan konsep pendidikan awal kanak-kanak dari Eropah.

Mengubahsuai konsep supaya bersesuaian dengan masyarakat setsmpat.

Menjalankan kajian di peringkat universiti

Abad 18.

Peringkat awal penghijrahan (dari Eropah ke Amerika) lebih mementingkan penerokaan dan mencari tempat tinggal.

Peringkat

Situasi

Tanggapan awal

  • menganggap kanak-kanak sebagai buruh
  • mempercayai kanak-kanak tidak boleh dibiarkan duduk diam tanpa membuat kerja
  • sesetengah tempat – menerima kanak-kanak tanpa keluarga dari Eropah sebagai hamba @ printis untuk mengelakkan masyarakat Eropah menanggung kebajikannya
  • kanak-kanak boleh dijual beli – sebagai hamba @ pelatih di rumah untuk mempelajari pertukangan @ perniagan

Perubahan pandangan

  • Pendatang dari Eropah – bawa bersama sistem pendidikan yang mengubah corak pendidikan kanak-kanak di Amerika
  • Awal perkembangan banyak terpengaruh dengan sistem pendidikan di Eropah, khususnya Jerman
  • Tadika pertama menggunakan Bahasa Jerman ( di Wisconsin)

Tokoh

Sumbangan

G.Stanly Hall

  • Mulakan ‘Gerakan Pengajian Kanak-Kanak
  • Banyak beri kesedaran terhadap perkembangan prasekolah di Amerika.
  • “Bapa psikologi dan perkembangan kanak-kanak’

Elizabeth Palmer Peabody

  • Tubuhkan kindergarten berbagasa IngerĂ­s
  • Terbitkan buku kindergarten ditulis bersama Mary Mann

Susan Blow

  • Tubuhkan tadika pertama di Amerika yang beroperasi di sekolah kerajaan dimulakan di Missouri

Henry Bernad

  • ‘Bapa Kindergarten Amerika”
  • Terbitkan artikeltentang prasekolah di Amerika
  • Dipengaruhi Rousseau dari Eropah

John Dewey

  • Perkenalkan kurikulum berpusatkan kanak-kanak

Harriet Johnson

  • Pengasas Bank Street School ( sebelumnya dikenali sebagai Nursery School of the Bureau of Educational Experiments) di New York.

Patty Smith Hill

  • Menubuhkan Columbia Teacher Collage Labarotary School di New York
  • Pengasas NANE (National Committee on Nurse School) yang masa inidikenali sebagai NAEYC (National Association for the Education of Young Children)

Kaiser Child Care Centres

  • Pusat jagaan kanak-kanak yang memberikan perkhidmatan 24 jam kepada ibu-ibu yang bekerja di kilang perindustrian semasa Perang Dunia Ke 2.

David Weikrat

  • 1962 – tubuhkan High/Scope Perry Preschool untuk kanak-kanak 3-4 tahun di Ypsilanti Public School (Perry Elementary) di Michingan

Head Start

  • 1960-an – Program musim panas “Project Head Start”
  • Memberi tumpuan kepada kanak-kanak daripada golongan yang berpendapatan rendah & kumpulan minority

Elizabeth Jones

  • Memperkenalkan Emergent Curriculum kepada NAEYC pada tahun 1970

David Feldman

  • 1980 – memperkenalkan pendekatan projek spectrum berlandaskan pada ‘Non-Universal Theory’

Havard Gardner

  • Memperkanalkan Theory of Multiple Intellegence

George Forman

  • Perkenalkan ‘School of Constructive Play’ yang membawa aliran konstruktivisme

Urutan peristiwa di Amerika Syarikat

Tahun

Amerika Syarikat

1856

Tadika Jerman berbahasa Jerman di Wisconsin

1860

Elizabeth Palmer Peabody membuka kindergarten persendirian di Boston, Massachusetts untuk kanak-kanak penutur Bahasa Inggeris

1873

Susan Blow buka kindergarten pertama di St. Lois Missuori

1880

Latihan perguruan yang pertama untuk guru ‘kindergarten’ di Hoscos Normal School, Philadelphia

1896

John Dewey memulakan Makmal Sekolah di University Of Chicago

1919

Harriet Johnson memulakan Nursery School di Bank Street Collage of Education, New York

1926

National Association for the Education of Young Children (NAEYC) diasaskan oleh Patty Smith Hill di Columbia Teachers Collage

1943

Kaiser Child Care Center dibuka di Oregon

1950

Eric Ericson menulis teori perkembangan personaliti

1962

‘High/Scope’ diperkenalkan oleh David Weikrat

1965

‘Head Start’ mendapat bantuan daripada kerajaan pusat

1970

‘Emergent Curriculum’ diperkenalkan oleh Elizabeth Jones

1980

‘Project Spectrum’ diperkenalkan

1990

Reggio Emilia mula berkembang dari Italy ke Amerika

ASIA

Pendidikan kanak-kanak di Asia bemula di negara-nagara Asia Barat dan Timur Tengah. Pendidikan myang diterima di kawasan Asia kebanyakannya dipengaruhi unsur-unsur keagamaan, kepercayaan, falsafah dan budaya.

Di Timar Tengah

  • Berteraskan agama Islam
  • Mengambilkira pandangan tokoh agama seperti Imam Al-Ghazali, Ibnu Sina Dan Ibnu Khaldun

Di India

  • Masyarakatnya mendapat pendidikan daripada latar agama masing-masing
  • Pendidiikan agama Islam
  • Pandidikan agama Hindu

Di China

  • Masyarakat berpegang pada ajaran agama dan falsafah
  • Agama Buddha
  • Fahaman Taoism dan Confucius

Di Jepun

  • Ajaran Buddha serta Shito menjadi anutan dan mempengaruhi pendidikannya

Pendidikan kanak-kanak di negara Asia

  • Keluarga mempengaruhi corak pendidikan kanak-kanak
  • Ibu bertanggungjawab mendidik kanak-kanak di peringkat awal
  • Hubungan keluarga luas membantu penjagaan dan pendidikan anak.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...